Niet vergeten: Frans Hals en de modernen: eeuwen verguisd en toen ineens bewonderd. En helemaal terecht! - Schilders - Blog | Kunst in de Keuken

Blog

Terug naar overzicht

  • 19-01-2019

    Niet vergeten: Frans Hals en de modernen: eeuwen verguisd en toen ineens bewonderd. En helemaal terecht!

    19-01-2019

    Niet vergeten: Frans Hals en de modernen: eeuwen verguisd en toen ineens bewonderd. En helemaal terecht!

    Niet vergeten: Frans Hals en de modernen: eeuwen verguisd en toen ineens bewonderd. En helemaal terecht!

    Frans Hals en de modernen: eeuwen verguisd en toen ineens bewonderd.

    En helemaal terecht!

    Vorig jaar was het precies 150 jaar geleden dat Frans Hals (1582 – 1666) werd herontdekt en transformeerde van een 'losbandige dronkaard' tot een modern idool van de schilders van einde 19de eeuw. Tot 25 februari 2019 viert Haarlem  deze ‘wederopstanding’ met de tentoonstelling Frans Hals en de Modernen over zijn  impact op die schilders.

     

    Théophile Thoré  ontdekt Frans Hals weer. 1868: het jaar dat Hals herrees.

    Frans Hals werd begin 18de eeuw vaak onterecht beschreven  als een schilder met losbandig gedrag die doorgaans dronken was. Daarom negeerden de kunstcritici hem in de 18e eeuw en de eerste helft van de 19e eeuw. Bovendien sloot zijn innovatieve schilderstijl met losse toets niet aan bij de geldende academische stijl van die tijd.

     

    In de jaren 60 van de 19e eeuw veranderde het beeld van Hals radicaal dankzij de journalist en kunstcriticus Théophile Thoré (1807-1869). Bekend om zijn herontdekking van Johannes Vermeer, maar ook van Frans Hals. Hij stelde Hals’ virtuositeit, onderwerpkeuze en gedurfde penseelvoering als voorbeeld voor de moderne kunstenaars van zijn tijd. Thoré  deed de insinuaties over het karakter van Hals af als laster.

    Thoré-Bürger zorgde voor de herwaardering van Hals en bracht een hernieuwde interesse voor zijn schilderijen op gang bij verzamelaars en musea.

    Vrijwel tegelijkertijd herontdekten ‘moderne schilders’ in die periode het werk van Frans Hals. Vele schilders bezochten het net geopende Gemeentemuseum in Haarlem om het werk van Hals te bewonderen. Edouard Manet bezocht het museum in 1872 en kopieerde de regentessen van Hals. Max Liebermann bezocht het museum verschillende keren in onder meer 1872 en 1879 en maakte minstens 10 kopieën van schilderijen van Hals. Ook Mary Cassatt (1873) en John Singer Sargent (1880) hebben kopieën van onder meer de schuttersstukken gemaakt. Gustave Courbet kopieerde Hals’ Malle Babbe in 1869.

    Veel van deze kunstenaars bespraken de impact die de schilderijen van Hals hadden op hun eigen ontwikkeling. De modernen waren onder de indruk van Hals’ losse toets en ruwe schilderstijl. Frans Hals werd hun voorbeeld!

    Las een kop in Het Parool: ‘Max Liebermann wilde zijn zoon Frans Hals noemen – hij kreeg echter een dochter..’.

    Dit is het onderwerp van de tentoonstelling 'Frans Hals en de modernen'in het Frans Hals Museum in Haarlen. Nog tot eind februari!

    www.franshalsmuseum.nl/nl/event/frans-hals-en-de-modernen/

    Het jongensportret is van Robert Henri uit 1910.