Home

Henk Hoogakker is al jaren bevlogen bezig met kunstenaars, die gefascineerd zijn door eten. Hij is fijnproever, verdienstelijk amateurkok én kunst-verzamelaar. Bij hem staat het gastronomisch stilleven, aan de muur of op het bord, dus centraal. Actief bezig met de Slow-Food-beweging, de streekgebonden gastronomie én zijn Kunst in de Keuken

 

Kunst in de Keuken

 

  • Kunsthandel, gespecialiseerd in gastronomische stillevens van vooral Nederlandse en Belgische schilders uit de periode van 1900 tot nu. De eigen collectie schilderijen met onder meer beschrijvingen van de kunstenaars en prijsindicaties ziet u hier.
  • Kunstbeleving: Henk Hoogakker verbindt de twee kunsten gastronomie en het stilleven voor u. U beleeft de fascinatie van kunst, eten, verhalen en mensen. Stil-leven kan altijd nog!      

Laatste blogberichten

  • Niet vergeten: Frans Hals en de modernen: eeuwen verguisd en toen ineens bewonderd. En helemaal terecht!

    Niet vergeten: Frans Hals en de modernen: eeuwen verguisd en toen ineens bewonderd. En helemaal terecht!

    Frans Hals en de modernen: eeuwen verguisd en toen ineens bewonderd.

    En helemaal terecht!

    Vorig jaar was het precies 150 jaar geleden dat Frans Hals (1582 – 1666) werd herontdekt en transformeerde van een 'losbandige dronkaard' tot een modern idool van de schilders van einde 19de eeuw. Tot 25 februari 2019 viert Haarlem  deze ‘wederopstanding’ met de tentoonstelling Frans Hals en de Modernen over zijn  impact op die schilders.

     

    Théophile Thoré  ontdekt Frans Hals weer. 1868: het jaar dat Hals herrees.

    Frans Hals werd begin 18de eeuw vaak onterecht beschreven  als een schilder met losbandig gedrag die doorgaans dronken was. Daarom negeerden de kunstcritici hem in de 18e eeuw en de eerste helft van de 19e eeuw. Bovendien sloot zijn innovatieve schilderstijl met losse toets niet aan bij de geldende academische stijl van die tijd.

     

    In de jaren 60 van de 19e eeuw veranderde het beeld van Hals radicaal dankzij de journalist en kunstcriticus Théophile Thoré (1807-1869). Bekend om zijn herontdekking van Johannes Vermeer, maar ook van Frans Hals. Hij stelde Hals’ virtuositeit, onderwerpkeuze en gedurfde penseelvoering als voorbeeld voor de moderne kunstenaars van zijn tijd. Thoré  deed de insinuaties over het karakter van Hals af als laster.

    Thoré-Bürger zorgde voor de herwaardering van Hals en bracht een hernieuwde interesse voor zijn schilderijen op gang bij verzamelaars en musea.

    Vrijwel tegelijkertijd herontdekten ‘moderne schilders’ in die periode het werk van Frans Hals. Vele schilders bezochten het net geopende Gemeentemuseum in Haarlem om het werk van Hals te bewonderen. Edouard Manet bezocht het museum in 1872 en kopieerde de regentessen van Hals. Max Liebermann bezocht het museum verschillende keren in onder meer 1872 en 1879 en maakte minstens 10 kopieën van schilderijen van Hals. Ook Mary Cassatt (1873) en John Singer Sargent (1880) hebben kopieën van onder meer de schuttersstukken gemaakt. Gustave Courbet kopieerde Hals’ Malle Babbe in 1869.

    Veel van deze kunstenaars bespraken de impact die de schilderijen van Hals hadden op hun eigen ontwikkeling. De modernen waren onder de indruk van Hals’ losse toets en ruwe schilderstijl. Frans Hals werd hun voorbeeld!

    Las een kop in Het Parool: ‘Max Liebermann wilde zijn zoon Frans Hals noemen – hij kreeg echter een dochter..’.

    Dit is het onderwerp van de tentoonstelling 'Frans Hals en de modernen'in het Frans Hals Museum in Haarlen. Nog tot eind februari!

    www.franshalsmuseum.nl/nl/event/frans-hals-en-de-modernen/

    Het jongensportret is van Robert Henri uit 1910.

  • Frans Hals en de modernen: na eeuwen obscuriteit een voorbeeld!

    Frans Hals en de modernen: na eeuwen obscuriteit een voorbeeld!

    Frans Hals en de modernen: na eeuwen obscuriteit een voorbeeld! Zandvoort aan Zee en Pontje over het IJ...

    Eind december ben ik op de valreep van het oude jaar naar Haarlem geweest voor die tentoonstelling Frans Hals en de Modernen’ in de Hof van het Frans Hals Museum. Die richt zich dus op de herontdekking van Frans Hals in 1868. Het belicht de impact, die de schilderijen van Hals hadden op de moderne schilders van die tijd: onder meer Manet, van Gogh, Max Liebermann, John Singer Sargent en Robert Henri. Werken van Frans Hals hingen naast werken van de ‘Modernen’ in een voor het museum totaal andere opstelling. Zeer verrassend, verfrissend en leerzaam.

    Je kunt zo ontdekken, hoe zij op het werk van Hals reageerden. Hij leerde hen dat kleur een cruciaal middel was om ‘het karakter wezenlijk te treffen’. Ik zag hoe buitengewoon vernieuwend en modern Frans Hals was.

    Het vervulde mij met trots , dat een Nederlandse 17de eeuwse meester zichtbaar zo’n grote invloed heeft gehad op die internationale meesters uit de 19de en 20ste eeuw. Ik had me dat nooit gerealiseerd!

    Nog tot 25 februari in Haarlem.  

    Meer weten?  http://www.kunstindekeuken.nl/nieuws/schilders/2019/01/19/niet-vergeten-frans-hals-en-de-modernen-eeuwen-verguisd-en-toen-ineens-bewonderd-en-helemaal-terecht/

     

    Plus Zandvoort aan Zee en het pontje naar Noord.

    Na dat verrassende bezoek aan het Hof van het Frans Hals Museum, nog even met de stoptrein naar Zandvoort aan Zee gegaan. Het mooie station ligt bijna op het strand. Ook een ultieme ervaring…. Op de terugweg ter afsluiting bij Amsterdam CS met het pontje naar Noord voor een familieontmoeting in één van de leuke eettentjes daar. Drie heerlijke ervaringen op één dag!

  • Gouden hert van Zadkine bij Beelden aan Zee!

    Gouden hert van Zadkine bij Beelden aan Zee!

     

    Het gouden hert van Zadkine is gearriveerd! 
    Sinds 19 november staat Ossip Zadkines gouden hert, Le Cerf, in een speciaal ontwikkelde klimaatvitrine in onze Zeezaal. Het hert, 1923, werd ooit aangekocht door de bekende verzamelaar P.A. Regnault en is onderdeel van de Rijkscollectie. Museum Beelden aan Zee heeft het werk te leen van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

    De kop met het indrukwekkende gewei fier opgeheven, de spieren aangespannen; dit hert straalt kracht uit. De vormgeving van het houten beeld is bijzonder, zo vallen de grote afmetingen van het beest, zijn lange, sterke nek, de gekartelde vorm van het gewei en de afwerking in bladgoud meteen op. Dit met bladgoud afgewerkte oppervlak sluit aan bij de Art Deco-stijl uit de jaren 1920 en maakt het werk zeer decoratief.

    Le Cerf is nog weinig eerder tentoongesteld en zal in museum Beelden aan Zee nog te bewonderen zijn tot en met 3 maart 2019. 
  •  Suikerlijkers: zo helder kan een uitleg zijn!

     

    <iframe src="https://eenvandaag.avrotros.nl/embed/520167/?no_cache=1" width="560" height="315" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

  •  Suikerlijkers: zo helder kan een uitleg zijn!

     

    <iframe src="https://eenvandaag.avrotros.nl/embed/520167/?no_cache=1" width="560" height="315" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

  • Vers nieuws uit de Keuken van Henk

    Vers nieuws uit de Keuken van Henk

     Vers nieuws uit de Keuken van Henk

    Henk en zijn spiegel-tik en Magritte. Met vrienden en familie naar Berlijn, Antwerpen en Den Haag. Heerlijke, mooie en aangrijpende belevingen om na te volgen.

    Snel lezen en meemaken? 

    https://mailchi.mp/6e8370ecbe75/nieuws-van-henk-hoogakker 

     

  • Ik (heb goede) smaak, dus ik ben....

    Ik (heb goede) smaak, dus ik ben....

     Goede smaak en een smaakvol leven

    Op 18 november jl. was de Indian Summer met Kasteel Daelenbroeck en Kunst in de Keuken.  Over het plaatje aan de muur, het plaatje op het bord, het praatje en de interactie die dan ontstaat tussen de etende, pratende en luisterende mensen aan tafel. Eigenlijk een heerlijk totaal kunstwerk! Die lekkere, luie zondagmiddag van Kasteel Daelenbroeck en Kunst in de keuken van 18 november,  was een groot genieten voor een vijftig tal gasten met chef-kok Greg Bodegom en wij.Tussen de gangen door vertelde ik ook over goede smaak als onmisbaar deel van ons leven!

    Variant op Descartes: ”Ik (heb goede) smaak, dus ik ben ‘.

    Smaak niet alleen als het herkennen van zoet, zuur, zout, bitter, umami en het mondgevoel.

    Het goede leven zien als een smaakvol leven met  aandacht voor het genieten van verschillende smaken, het samenzijn tijdens een maaltijd én het verband tussen productieproces, producenten en wij. Goede smaak is dus ook rekening houden met de natuur en onze aarde. Er is dus een veel breder palet aan overwegingen bij goede smaak dan alleen de smaak van een gerecht. Het gaat ook om de (voor jou) aanvaardbare en niet-aanvaardbare kanten van productieprocessen van ons voedsel.

  • Cokeryen in het Snijders&Rockoxhuis: een culinaire beleving!

    Cokeryen in het Snijders&Rockoxhuis: een culinaire beleving!

     Cokeryen in het Snijders&Rockoxhuis: een culinaire beleving!

    In het pas vernieuwde Snijders&Rockoxhuis is nog tot 13 januari de culinaire beleving: Cokeryen. Dit is in het kader van ‘Antwerpen Barok 2018’. Culinair fotograaf Tony Le Duc slaagt er, net als de barokschilder Frans Snijders, in basisvoedsel tot kunst te verheffen. Voor mij, als grote liefhebber van gastronomische stillevens ( zowel aan de wand als op mijn bord), een adembenemend bezoek!

     Culinaire beleving

    Over de schouders van Nicolaas Rockox en Frans Snijders keek ik naar kunst maken, naar verzamelen en etaleren, naar markten en gedekte tafels, naar natuur en tuinen, naar de humanist en de modale burger in de woelige baroktijd.

    Foodfotograaf Tony Le Duc gaat in dialoog met de 17de-eeuwse promotors van de goede smaak, van verse marktwaren uit de zee, de stroom en uit het hinterland, met Frans Snijders en zijn tijdgenoten. De fotograaf slaagt erin om barok een hedendaagse invulling te geven. Tony Le Duc verheft basisvoedsel tot kunst, net als Frans Snijders, zijn grote inspiratiebron.

     Barokke recepten

    Le Duc verdiepte zich ook  in een populair kookboek van Antonius Magirus uit 1612. Hij maakte een selectie uit de recepten van toen en presenteerde deze aan een 15-tal Antwerpse chefs om hen een hedendaagse versie van het oude recept te laten maken. Le Duc fotografeert de nieuwe interpretaties van de gerechten. Hij maakt hierbij gebruik van 17de-eeuwse kleurenpalet, de gelaagdheid en het vergankelijke, de vanitas, maar in een eigenwijze barokke beeldvorming anno 2018.

     Stillevens Frans Snijders

    Carper ende ghimbercaneel ende rosijnQuaeckelslijstresvincken ende diergelijkcke in deechPotagie: een greep uit het menu van de 17de-eeuwse burger. De ingrediënten ervan vind je terug op de imposante markttaferelen en stillevens van Frans Snijders en zijn tijdgenoten. Culinair fotograaf Tony Le Duc heeft met Snijders dat scherpe oog gemeen om van een rijke uitstalling aan voeding als een honger voor het oog op het beeldvlak te toveren. Le Duc speelt met kleur en compositie. Zet zijn foto's naast 17de-eeuwse stillevens en je krijgt een bijzonder spanningsveld. Het versterkt en verscherpt de tentoongestelde schilderijen.

    Restaurantactie

    Kijk niet alleen naar de foto’s van Tony Le Duc, maar proef ze ook. Zolang de tentoonstelling loopt, staat bij zo’n vijftien Antwerpse chefs de hedendaagse interpretatie van een recept uit Magirus’ kookboek op het menu. Tot midden januari kunnen al  je zintuigen nog genieten van de barokkeuken anno 21ste eeuw. Ik ben trouwens naar de Arme Duivel geweest….

    Meer weten?

    https://www.rubenshuis.be/nl

    https://www.snijdersrockoxhuis.be/

    https://www.visitantwerpen.be/nl/barok

    http://www.armeduivel.be/ 

      

  • Indian Summer met KunstindeKeuken op Kasteel Daelenbroeck: 18 november

    Indian Summer met KunstindeKeuken op Kasteel Daelenbroeck: 18 november

    Indian Summer, een lekkere, luie zondagmiddag 18 november Kasteel Daelenbroeck!   Heerlijk anders kijken naar herfstgroenten en wild

    Op zondag 15 april van 15.00 tot 19.00 uur organiseren we een lekkere luie zondagnamiddag op Kasteel Daelenbroeck in Herkenbosch. Heerlijk genieten en de fascinatie beleven van kunst, eten en mensen.

    Warme kleuren en volle, aardse smaken

    Warme kleuren en aardse, volle smaken! Topchef Greg Bodegom kijkt heerlijk anders naar herfstgroenten en wild. Hij brengt de Indian Summer beeldend op ons bord, terwijl ik tussendoor spannende verhalen vertel over kunst en eten. Aan de muur hangen gastronomische stillevens.

    Reserveren

    De kosten voor het vijf gangen menu en ‘het verhaal’ zijn nog steeds € 65,-- per persoon. Aperitief, bijpassende wijnen en water inbegrepen.

    Reserveren of meer weten? Bel even met mij: 06 53 198929 of mail me :  henk@kunstindekeuken.nl

    Je kunt ook blijven  overnachten! Meer info: https://www.daelenbroeck.nl/nl/nieuws-agenda/agenda/54/kunst-in-de-keuken-18-november   

    Bestemd voor fijnproevers die ook houden van ontspannen genieten van kunst, zonder dat iets echt hoeft. Je hoeft geen kunstkenner te zijn.  Spannend? Ik zeg altijd: ‘Stil-leven kan altijd nog!’.

     

  • David La Chapelle en De Ploeg in Groninger Museum

    David La Chapelle en De Ploeg in Groninger Museum

    Good News for Modern Man van David La Chapelle  en Avant-garde, De Ploeg  in Groninger Museum

    Ben onlangs weer een dagje naar Groningen geweest. Genoten van de stad, van de lekkere lunch en heerlijke babbel met mijn schoonzusje Irene en van het bezoek aan het Groningen Museum. In het Groninger Museum kwam ik voor de topfotograaf David La Chapelle  en voor De Ploeg, avant-garde in Groningen.  Allebei de lange, maar mooie reis per trein helemaal waard.

    Heb hier over trouwens ook verteld in mijn recente verhaal op mijn favoriete radioprogramma van L1 op donderdagmorgen. Luister :

    https://l1.nl/l1-radio-maakt-zeebaarsfilet-met-zilte-groenten-en-noordzeegarnalen-143043/  

    Good News for Modern Man van  David La Chapelle

    David La Chapelle, één van de grootste fotografen van deze tijd, is met zijn overzichtstentoonstelling  ‘Good News for Modern Man’ in het Groningermuseum. Deze is nog tot en met 28 oktober te zien.

    Ik werd mee genomen op een emotionele, mooie reis door de wereld van David La Chapelle. Een wereld, waar rijkdom en roem tot hebzucht heeft geleid. Dat zorgt voor grote excessen en rampen met  verwoestende overstromingen. Maar daarna komt ‘Good news for modern Man’ in de vorm van de nieuwe wereld, waarin de verschillende religies vreedzaam samen komen.

    Dit klinkt wat vaag, maar de manier waarop hij dit verbeeldt is indrukwekkend, beangstigend, maar ook hoopgevend, liefelijk en soms erotiserend. Ik was van het begin tot het einde gefascineerd en geboeid.

    Avant-Garde in Groningen, De Ploeg 1918- 1928

    Honderd jaar geleden vond een groep jonge Groningse kunstenaars, dat de schilderkunst ingrijpend moest veranderen. Jan Altink, Johan Dijkstra, Jan Wiegers, Alida Pott en nog een aantal kunstenaars verenigden zich. Ze gaven elkaar de naam De Ploeg, omdat ze vonden dat de Groningse kunst moest worden ‘omgeploegd’. Het Groninger Museum laat in de tentoonstelling ‘Avant-garde in Groningen. De Ploeg 1918-1928’ zien hoe groot die verandering in de schilderkunst werd. 

    Ik ben al jaren geboeid door de werken van deze groep schilders! Vooral van het werk van Johan Dijkstra. Voor mij was het heel verrassend om nu ook te zien welke invloed  van Vincent van Gogh en Ernst Ludwig Kirchner hebben gehad op de leden van De Ploeg. Ik zag werken van deze twee naast werken van De Ploeg. Heel verrassend om te zien.

    De tentoonstelling ‘Avant-garde in Groningen, De Ploeg 1918-1928’, nog te zien t/m 4 november 2018 in het Groninger Museum. 

    Meer lezen? www.groningermuseum.nl

  • De Ploeg en de Goede Vissers op L1Radio

    De Ploeg en de Goede Vissers op L1Radio

     De Ploeg en De Goede vissers met Kunst in de Keuken op L1Radio

    https://l1.nl/l1-radio-maakt-zeebaarsfilet-met-zilte-groenten-en-noordzeegarnalen-143043/ 

  • Object Love in De Domeinen Hedendaagse Kunst in Sittard: fascinerend en inspirerend lerend. Vooral met Anne Berk!

    Object Love in De Domeinen Hedendaagse Kunst in Sittard: fascinerend en inspirerend lerend. Vooral met Anne Berk!

    Object Love in De Domeinen Hedendaagse Kunst in Sittard: fascinerend en inspirerend lerend.Vooral met Anne Berk!

    We (leden van Freundship) hadden onlangs het grote genoegen met  gastcurator Anne Berk  haar tentoonstelling ‘Object Love’ te mogen zien in het Museum De Domeinen in Sittard. Anne’s verhaal was boeiend en inspirerend lerend. Het gaat vooral over onze intieme relatie met dingen. De objecten zijn vaak kleurrijk. Soms vertederend persoonlijk, maar ook confronterend.

    Wat ik niet vaak doe: ik ben nog een keer terug gegaan en nu met mijn kleindochter. Waar zij door was gefascineerd, zie je op de foto. Trouwens ook door de constructies van Machiel Braaksma.

    Droef werd ik trouwens weer door Superflex, Flooded McDonalds, 2009 (Collectie Van Abbemuseum). Zou Trump dat eens moeten zien?

    ‘Object Love onthult onze intieme relatie met dingen. Mensen maken dingen om in onze praktische en emotionele behoeften te voorzien. Dingen zijn overal. We zitten er op, in, tussen of onder. Ze zijn een verlengstuk van ons lichaam en vergroten onze capaciteiten. We zijn er lijfelijk en emotioneel mee verbonden.

    Door de ontwikkeling van de technologie en de democratisering van de consumptie is het aantal dingen geëxplodeerd en ze zijn complexer geworden. ‘We are living in a material world,’ zingt Madonna. We willen steeds meer, maar onze “Object Love” put de aarde uit.

    De mens ontwerpt werktuigen om beter te kunnen overleven. Nu leven we in een mensgemaakte biotoop en worden wij geleefd door de dingen. Dat daagt kunstenaars uit om onze relatie met dingen te onderzoeken. ‘

    Object Love, nog tot en met 2 september in Museum De Domeinen Hedendaagse Kunst –Ligne 5, Sittard. Een absolute aanrader!

    Meer weten? https://www.dedomijnen.nl/tentoonstellingen/expositie/object-love/

    Of met over Anne Berk, een enthousiaste, inspirerende vrouw: http://anneberk.nl/